петък, 23 май 2014 г.

Спорт. Тялото. Мускулната памет

Предистория


От две седмици съм в период, в който се наслаждавам на явлението "мускулна памет".

Когато тренирах силов трибой, бях научила нервната система и мускулите си да работят по определен начин, за да постигам определени резултати.
След всяка следваща тренировка (добре преценена, за да има и периоди на възстановяване), тялото ми ставаше все по-силно.
Тренирах с малко на брой серии и ниски повторения - най-често 2-3, по-рядко (и най-много) 5, а веднъж в седмицата - тестване на максималните тежести и съответно изпълнение на 1 повторение.

После дойде бодибилдингът и реших да експериментирам. Отне ми доста дълго време да забравя егото си. Защото сериите се увеличаваха, повторенията - също. Тренирам с различни методи - суперсерии, дроп серии, предизтощение и т.н. - нормално е и работните ми тежести да бъдат различни от периода на силовия трибой. Да бъдат по-малки.

Егото, обаче, дори и забравено, не е изчезнало. На моменти се появява. Казвам си: "А колко силна бях. На това движение с какви килгорами съм тренирала, ехееее...".

Стоп! Защо да "бях" - все още съм. Просто нервната система е отвикнала. Но мускулите имат памет.

Реших в тренировката си за крака да започвам с клек и да правя по 3 повторения в серия, след което да продължа със стандартната си бодибилдинг тренировка. Един вид - да имам и от двете.

От 2 години не съм слагала повече от 50 кг на щангата.
Миналата седмица започнах. Стигнах до 70 кг. С аванс, разбира се... Иначе щях да се депресирам ("все пак в силовия трибой загрявката ми беше с тях" - обади се Егото).

Тази седмица продължих с 90 кг - свежа тройка. С аванс. Хвана ме шубето. "На 90 кг ли? Стига бе - та ти правеше 4х10х90 кг преди време" - обади се Егото.

Е, мое мило его, ще бъдеш задоволено и ще ти докажа, че нищо не е загубено. Всичко е някъде там. Зависи как го провокираш и стимулираш. Защото мускулите имат памет!

Какво представлява мускулната памет

Знаете ли, че това е малко неправилно понятие, тъй като сами по себе си мускулите нямат памет.
Явлението идва от сложната връзка между мозъка и нервната система.
Знаете ли, че е от изключителна важност за това, по какъв начин ще заучим дадено ново движение? Защото запаметим ли го веднъж грешно, трудно ще се отучим от него.
Отново заради мускулната памет и вече зададения модел на движение.

Знаете ли, че след тренировъчна пауза, мускулната памет е тази, която подпомага връщането до първоначалното положение? Обем, сила... Стига да провокирате отново такъв отговор в тялото.

Повече за явлението и взаимодействието между мозък и нервна система, както и за предимствата на мускулната памет и физическото натоварване, може да прочетете в статията ми за bb-team - "Мускулната памет"



Няма коментари:

Публикуване на коментар